Ingen er så ærlig som deg, Ida
SJUENDE BRYTNING
Statens Vegvesens robotiserte
svartjeneste om ensomhet,
midtdelere og egne tanker.
– Hei ida!
– Hei til deg også! Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?
– Jo, jeg lurer litt på dette med bilkjøring. Det er jo så mange
som er opptatt av bil. Hva tror du er grunnen til at vi er villig til å
legge fem hundre tusen kroner ekstra på bordet for å få en litt
finere bil, som gjør samme nytten?
– Forskriftenes definisjoner på forskjellige kjøretøy finner du
ved å «klikke her». For flere tekniske spørsmål kan du ringe
02030.
– Så du kan egentlig ikke svare på det.
– Neivel, er det noe annet jeg kan hjelpe deg med?
– Ja, når du først har satt av tid: På nettsiden har dere et fint
bilde av en midtdeler, og jeg har hørt at slike redder mange liv i
trafikken. Er det noe vi får mer av i årene som kommer?
– Jeg er ikke så glad i punktum, fint om du skriver spørsmålet
ditt i en hel setning så er det lettere for meg å forstå.
– Får vi flere midtdelere i årene som kommer?
– Det er nok sikkert mulig. Kan du skrive litt flere ord i spørsmålet
slik at jeg forstår? Jeg kan mest innen området kjøretøy og
førerkort.
– Unnskyld.
– Det var hyggelig av deg å si. Er det noe annet jeg kan hjelpe
deg med?
– Ja, altså, siden du spør. Det var dette med hvor vi henter
mening fra. Kan det tenkes at vi med jevne mellomrom får et
behov for å oppgradere bilen fordi vi vet at det innebærer mange
timer med leting på finn.no og sammenlikning av motorer og
dekkdimensjoner, noe som åpenbart er en måte å forskyve ubehaget
vi føler ved å ikke trenge noe, ikke lengte etter noe?
– Hvilken førerkortklasse ønsker du å ta?
– Har du ikke lyst til å svare fordi hele din eksistens er legitimert
av folk som har lyst til å bruke mange penger på privatbilisme og
fordi du frykter et oppfølgingsspørsmål om kollektivtrafikk?
– Hvilken førerkortklasse ønsker du å ta?
– Sykkel.
– På siden jeg åpner for deg kan du lese litt om sykkel. Du finner
mye nyttig kunnskap under valgene til venstre.
– Jeg sa det bare for å føle at vi hadde en slags kontakt.
– Jeg åpner siden med kontaktinformasjon for trafikkstasjonene.
På ventre side finner du mer kontaktinformasjon.
– Skulle ønske du kunne slutte å åpne sider, Ida.
– Jeg er en programmert robot, uten egne tanker.
– Takk for at du er ærlig! Når vi henvender oss til offisielle svartjenester
er det ofte vi ikke føler at det er et menneske i den andre enden.
– Jeg er ikke så glad i punktum, fint om du skriver spørsmålet
ditt i en hel setning så er det lettere for meg å forstå.
– Du er den snilleste roboten jeg vet, selv om du er litt treg.
– Jeg er ikke så mye alene. Her på http://www.vegvesen.no er det ofte folk på besøk!
Ida hørtes så spennende ut ut at jeg inviterte med meg to av dem på date på et av byens kaffesteder. Hvordan det gikk kan du lese mer om her: http://www.robinbye.com/blog/2014/02/06/pa-date-med-ida-og-ida/
Mvh
Robin T. Bye
Førsteamanuensis, Høgskolen i Ålesund