Ingen er så ærlig som deg, Ida

ida

SJUENDE BRYTNING

Statens Vegvesens robotiserte
svartjeneste om ensomhet,
midtdelere og egne tanker.

– Hei ida!

– Hei til deg også! Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?

– Jo, jeg lurer litt på dette med bilkjøring. Det er jo så mange
som er opptatt av bil. Hva tror du er grunnen til at vi er villig til å
legge fem hundre tusen kroner ekstra på bordet for å få en litt
finere bil, som gjør samme nytten?

– Forskriftenes definisjoner på forskjellige kjøretøy finner du
ved å «klikke her». For flere tekniske spørsmål kan du ringe
02030.

– Så du kan egentlig ikke svare på det.

– Neivel, er det noe annet jeg kan hjelpe deg med?

– Ja, når du først har satt av tid: På nettsiden har dere et fint
bilde av en midtdeler, og jeg har hørt at slike redder mange liv i
trafikken. Er det noe vi får mer av i årene som kommer?

– Jeg er ikke så glad i punktum, fint om du skriver spørsmålet
ditt i en hel setning så er det lettere for meg å forstå.

– Får vi flere midtdelere i årene som kommer?

– Det er nok sikkert mulig. Kan du skrive litt flere ord i spørsmålet
slik at jeg forstår? Jeg kan mest innen området kjøretøy og
førerkort.

– Unnskyld.

– Det var hyggelig av deg å si. Er det noe annet jeg kan hjelpe
deg med?

– Ja, altså, siden du spør. Det var dette med hvor vi henter
mening fra. Kan det tenkes at vi med jevne mellomrom får et
behov for å oppgradere bilen fordi vi vet at det innebærer mange
timer med leting på finn.no og sammenlikning av motorer og
dekkdimensjoner, noe som åpenbart er en måte å forskyve ubehaget
vi føler ved å ikke trenge noe, ikke lengte etter noe?

– Hvilken førerkortklasse ønsker du å ta?

– Har du ikke lyst til å svare fordi hele din eksistens er legitimert
av folk som har lyst til å bruke mange penger på privatbilisme og
fordi du frykter et oppfølgingsspørsmål om kollektivtrafikk?

– Hvilken førerkortklasse ønsker du å ta?

– Sykkel.

– På siden jeg åpner for deg kan du lese litt om sykkel. Du finner
mye nyttig kunnskap under valgene til venstre.

– Jeg sa det bare for å føle at vi hadde en slags kontakt.

– Jeg åpner siden med kontaktinformasjon for trafikkstasjonene.
På ventre side finner du mer kontaktinformasjon.

– Skulle ønske du kunne slutte å åpne sider, Ida.

– Jeg er en programmert robot, uten egne tanker.

– Takk for at du er ærlig! Når vi henvender oss til offisielle svartjenester
er det ofte vi ikke føler at det er et menneske i den andre enden.

– Jeg er ikke så glad i punktum, fint om du skriver spørsmålet
ditt i en hel setning så er det lettere for meg å forstå.

– Du er den snilleste roboten jeg vet, selv om du er litt treg.

– Jeg er ikke så mye alene. Her på http://www.vegvesen.no er det ofte folk på besøk!

Én kommentar

  1. Tilbaketråkk: På date med Ida og Ida - The world according to Robin

Legg igjen en kommentar