How to be a good sunnmøring

Slike gutter, etc.: Faksimile fra brosjyren "New in the Ålesund region".

Slike gutter, etc.: Faksimile fra brosjyren «New in the Ålesund region».

Hva kan rekrutteringsbrosjyrens språk lære oss?

TYVENDE BRYTNING

Forretningsorientert, innovativ og full av dugnads- og oppstartsånd. Men også drikkende av friskt kildevann, vaiende med flagg. Mellom brutalistisk arkitektur kaffedrikkende! Høyteknologisk kompetent, men også vill og fri i sin kajakk.
Er du et slikt konkurransemenneske?

Da er du lik sunnmøringen. Og slike som deg vil vi ha flere av.

Brosjyren «New in the Ålesund region» er ment som en oppstartshjelp for folk som har flyttet, eller vurderer å flytte til regionen. Den har nyttige oversikter over fritidssysler, historiske fakta, innføring i skikker og sedvaner, informasjon om transport, og så videre. Initiativet er prisverdig og på mange måter godt løst.

Men finnes også noen underliggende premisser her, som gjør meg betenkt. Noe utgiverne (diverse næringsinteressenter, men mer betydningfullt, Ålesund kommune med sitt godkjentstempel) kanskje ikke reflekterer over.

Det bør de. Lest med sosiologiske briller fremstår en slik brosjyre ganske interessant. Med sin henvendelsesform sier den nemlig ikke bare noe om hvilke mennesker man setter pris på, og hvem som kan være med på å tilføre denne regionen verdi, men også hvem vi ønsker å være i fremtiden.

Bildebruken er turistvennlig og glatt, ispedd signalbygg, skip og kraner. Markører for velstand, vellykkethet, kapital. Utgiverne hevder å ha et ambivalent forhold til myten om de fastboende som særlig pengeglade: I kapitlet «Habits and characteristics» kan vi lese om sunnmøringen at «The truth is found somewhere between the myth and what we want it to be», en setning som, når man bryter den ned, mest av alt slår fast én ting: Det er hold i myten. Du kan strekke deg bort fra den, men du kommer aldri lenger enn halvveis vekk.

Du vil alltid bli innhentet av din indre sunnmøring.

Og han eller hun er en «business oriented, self made person, innovative and full of start-up spirit», slås det fast med dårlig skjult stolthet. «It is said that they protect their money whilst looking for more», legges det til.

Auda. Det lyder ikke som en fyr jeg vil ha i nabolaget.

Nyanser. Det er kanskje ikke plass til så mange av dem på de 66 sidene. Andre steder får vi nemlig vite at «the wearing of the bunad shows a strong sense of the Norwegian identity» og at «Sporting events also bring out strong Norwegian pride». Det vises dessuten til at «almost all norwegians» deltar i sport og at vår rike kultur kan spores tilbake til vikingene. Hva består den i i dag? Tja, vi gjør «The Dugnad», som visstnok er et særnorsk fenomen. For ikke å glemme janteloven, som betones som noe positivt, og at «it is preferred to work for the common good» i stedet.

Kanskje er jeg paranoid.

Kanskje er det bare det at jeg ikke kjenner meg igjen i dette bildet av oss som et striglet, homogent folk med «varied, healthy diet» og nasjonalstolt framferd. Men er det da ikke rent faktisk noe foruroligende som ikke bare denne, men alt av profilerings- og tilbakeflyttings- og rekrutteringsarbeid har til felles? Det gjenspeiler seg blant annet i begrepsbruk som «kampen om de kloke hodene» og «hjerneflukt» (i rettferdighetens navn skal det sies at de ikke er med her). Vi skal ha «talentene».

Hva med resten? For at mennesker skal trives og få flyttelyst, trengs det ikke bare ruvende kulisser, et velsmurt samfunnsmaskineri, et boligmarked og muligheten for at «the world is your playground». Det finnes også dem som lokkes av et steds kunst, litteratur, ånd, pust og sjel.

Den har fått lite plass på disse azurblå sidene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s